Je welbevinden is niet een vanzelfsprekend iets. Je hebt niet altijd alles in de hand in je leven, dus ook je welzijn niet. Toch is er een grote welzijnsondermijner en dat is klagen. Als je veel oog hebt voor wat niet gaat en je klaagt gemakkelijk, dan heeft dat grote invloed op je welzijn. Als je klaagt, dan laat het zien dat je negatief oordeelt over de werkelijkheid. Het interessante is dat als je iemand bent die regelmatig klaagt, je je daar helemaal niet bewust van hoeft te zijn. Met andere woorden: je denkt niet na over wat je zegt en je klaagt. Het is een aangeleerde manier van met emoties omgaan. Dit is jammer, omdat je wel degelijk een keuze hebt in je gedrag: je kunt nadenken voordat je spreekt of handelt.  Je hebt een natuurlijke neiging  alleen de negatieve afwijkingen te benadrukken. Wil je voorkomen dat je klaagt, zeurt of zanikt, dan is het nodig dat je je  commentaar op een positieve manier inkleedt. Door je commentaar op een positieve manier in te kleden werk je niet alleen aan je eigen welzijn, maar zorg je er ook voor dat je aan de relatie met de ander werkt. Een constructieve relatie met de ander zorgt ervoor dat de ander ontvankelijk is voor wat je zegt. Je verhoogt je welzijn door te voorkomen dat je in de klaagmodus belandt. Onderzoeken waarom je klaagt is ook vruchtbaar. Misschien klaag je om bij de ander informatie los te krijgen hoe je je probleem kunt oplossen. Het kan zijn dat je je machteloos en gefrustreerd voelt en je ei kwijt moet. Het kan zijn dat je medestanders zoekt.

Je zorgt ook goed voor jezelf door adequaat met de ander die klaagt om te gaan. Daar zijn verschillende tactieken voor. Mijd de ander die (snel) klaagt en piept. De ander die klaagt is de enige die daar enig gevoel van opluchting uit kan halen. De anderen om hem/haar heen ervaren het alleen maar als belastend. Zo werkt het. Degene die klaagt verwacht impliciet dat de omgeving meedoet. Laat je hiertoe niet verleiden. Hou gepaste afstand en laat je niet verleiden tot meehuilen. Voordat je het door hebt, kun je met een klager in je maag zitten. Dan ligt er de uitdaging om te gaan herkaderen, reframen. Dat wil zeggen dat je positieve aspecten benadrukt in het thema waarover geklaagd wordt. Je gaat niet in op het negativisme, maar je doet alsof je neus bloedt en gaat in op een positief aspect. Een andere remedie is de ander uitermate serieus nemen door te luisteren, samen te vatten en door te vragen. Neem de ander serieus in zijn/haar geklaag en je kunt verbaasd zijn over hoe dat uitpakt. Je welzijn kun je vergroten door je eigen geklaag te voorkomen en klaagzangen van de ander slim te hanteren.